Khamis, 30 Januari 2014

Isu PRK DUN Kajang

BIRO PENERANGAN
PARTI KEADILAN RAKYAT
KENYATAAN MEDIA
ISU PRK DUN KAJANG: KEPUTUSAN KEPIMPINAN PR MENEPATI PRINSIP SYARIAH  DAN AMALAN DEMOKRASI


Keputusan yang telah dibuat oleh kepimpinan Pakatan Rakyat pada 28 Januari 2014 berkaitan isu DUN Kajang, adalah suatu yang tepat dan betul berasaskan prinsip-prinsip di dalam disiplin al-Qawa’id al-Fiqhiyyah (Kaedah-Kaedah Fiqh) yang relevan dengan realiti terkini perkembangan politik Malaysia.
Sukacita dijelaskan, bahawa ijtihad politik yang dilakukanoleh KEADILAN ini, sememangnya mempunyai justifikasi yang kukuh berasaskan prinsip dar’u al-mafasid muqaddamun ‘alajalbil al masalih  (menghindarkan berlakunya kerosakan adalah diutamakan sebelum berlakunya sesuatu kebaikan). Dengan lain perkataan, demi mempastikan sesuatu kebaikan yang dirancang itu benar-benar berlaku, maka semua perkara yang mungkin menjadi factor penghalangnya hendaklah dihindarkan.

Sehubungan ini, kenyataan Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkaitan hal ini amat menarik dan dialu-alukan. Beliau menasihatkan rakyat supaya sentiasa berwaspada dan tidak terjebak dengan adu domba pihak musuh. Sebagai seorang negarawan yang begitu masak dengan selok belok politik negara, beliau melihat bahawa keputusan yang telah dibuat dalam isu ini adalah suatu yang positif dan tentulah mempunyai ‘illah (sebab) yang tersendiri.

Justeru, dalam menentukan pendirian kita mengenai sesuatu perkembangan politik semasa, hendaklah bersandarkan kepada maklumat yang cukup berasaskan sumber-sumber yang autentik. Maka itu, tindakan-tindakan yang bersifat taksub, emosional dan tergopoh-gapah hendaklah dielakkan. Seorang pemimpin politik yang sekian lama dikenali sebagai pejuang rakyat dan telah pun begitu banyak berkorban demi kebajikan rakyat sejak dari usia mudanya, sudah pasti membuat keputusan politik yang akan menguntungkan rakyat. 

Sesungguhnya, politik itu adalah suatu dinamik. Memang ada ketikanya, keputusan dan tindakan yang mengejut terpaksa dilakukan di luar dari jangkaan. Keberanian seseorang pemimpin untuk membuat keputusan demi mencapai perubahan yang lebih baik adalah suatu yang wajar. Hakikatnya, perkembangan ini adalah suatu yang tabi’e sebagai penerusan perjuangan dan kebangkitan rakyat. Sememangnya kita sedar, bahawa cabaran yang sedang dilalui ini tidaklah mudah. Sebahagian dari kita mungkin Berjaya dikelirukan dan bakal tercicir ditepian perjalanan. Namun percayalah, gelombang kebangkitan rakyat bersama kebenaran dan keadilan ini akhirnya akan tetap mencapai kemenangan.   Kebatilan danke palsuanakan tetap pudar dan tenggelam di arus perubahan. 

“Dan katakanlah, “Telah dating kebenaran dan hilang lenyaplah perkara yang salah. Sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.” (Al Israk: 81).


Dr Muhammad NurManuty
KetuaPeneranganKeadilan

Tiada ulasan: